måndag 23 januari 2012

Hörde att det ska läggas fram ett förslag om att kriminalisera tvångsäktenskap. Brottet ska kunna ge upp till 2 års fängelse (OBS upp till 2 år). Okej... MEN om man nu tvingat någon har man troligtvis en övertygelse om att detta är rätt. Skulle man avstå från sin övertygelse eftersom man hotas utav fängelse?? Knappast. Anta att jag tvingat någon eftersom jag anser att det är rätt. Jag anmäls och blir dömd. Sitter av mitt straff i upp till 2 år, troligt är att jag får max 6 månader. Sköter mig väl och är ute efter 3. Då är ju det bästa att när jag kommit ut ur fängelset så är den jag tvingat fortfarande gift. (I många av de kulturer där tvångsäktenskap är aktuellt är det dessutom helt otänkbart med skiljsmässa). Eller? Är tanken att äktenskapet ska annuleras?? Hmm. För man kan ju inte anmäla innan skadan är skedd, för då har ju brottet aldrig begåtts.... Kanske kan man anmäla att någon har för avsikt att tvinga någon till äktenskap i förväg liksom? Då kan man ju också anta att skiljsmässorna kommer att minska och att fler kommer att anmäla sig tvingade och vilja ha äktenskapet annulerat. Man kanske kan få ut ett fett skadestånd som är betydligt mer än vad man skulle få om man bara delade.... det tåls att tänkas på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar