fredag 9 november 2012

Introvert manifest


Följande inlägg har jag snott från Linus Jonkman

Här följer några milt sarkastiska tips för den som vill komma på god fot med sin introverta omgivning. Ni som känner mig och min familj kommer känna igen någon...mer säger jag inte!

Första budet -Undvik spontanbesök. Ring alltid innan och se om vi vill ha besök om du inte är Sandra Dahlberg och kommer från postkodslotteriet.

Andra budet -Ha ett syfte ifall du ringer. Förmedla det kort och kärnfullt. Tala gärna in på telefonsvararen ifall vi inte svarar, snarare än att ringa femton gånger på en timme.

Tredje budet -Stava ordentligt. Använd inte STORA BOKSTÄVER i onödan. Undvik tusen utropstecken, det får dig att verka fem år gammal. Skriv inte “jättehjärna” som svar på lunchinbjudan från en introvert med högt hårfäste, vi är sårbara.

Fjärde budet -Tvinga inte fram spontana beslut. Ge information inför beslut och lämna oss med våra tankar. Mitt senaste spontana beslut fick mig att köpa en bil med kassetspelare som drog 15 deciliter bensin per mil.

Femte budet -Undvik intensiv ögonkontakt i samtal. Bara Marty Feldman, amfetaminmissbrukare och sektmedlemmar stirrar.

Sjätte budet -Lämna plats i samtal för tystnad och återkoppling. Tystnad är inte ett hål som behöver fyllas igen med hjärnpruttar typ ”joråsåatt…” . Att kippa efter andan efter att ha kulsprutetalat i femton minuter räknas inte som att “lämna plats”. Tala ifall du kan förbättra tystnaden.

Sjunde budet -Låt oss tala till punkt. Gud dödar en kattunge varje gång du avbryter en introvert.

Åttonde budet- Vad som helst som är viktigt bör förmedlas i högst tre meningar. Dölj inte viktigt innehåll i en ström av ord om din mammas väninna, Maddes förlovning, liktornar och Fedora-hattar.

Nionde budet – Stör inte när vi koncentrerar oss om det kan undvikas. Vi har lång ställtid för att komma tillbaka där vi var innan avbrottet. Goda skäl att störa inkluderar artärblödning.

Tionde budet - Prata inte högt i mobiltelefon på platser som folk inte kan fly från. I rymden kan ingen höra dig skrika. Det kan vi på bussen däremot och ingen vill höra om vad dina undulater gjorde imorse.

2 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir att detta viktiga manifest sprids till världen! =)

    SvaraRadera