onsdag 9 september 2009

Dagens ord: Vestibul och tambur

På vägen till min arbetsplats blev jag idag stannad av en ung kvinna som kommit vilse. Förklarade vägen och fick motfrågan om man kunde gå igenom vestibulen. Svarade att det kunde man och sen tack och hej. Började fundera lite på ordvalet vestibul.... kvinnan var runt 25...använder man ordet vestibul då? Känns gammalmodigt på nåt vis. Kanske kan det användas om hotell eller andra stora entréer. Fortsatte att fundera och kom då på ordet (synonymen?) tambur. Det var ett ord som också var längesen jag hörde. Senast var det nog hos mormor och morfar när jag var liten. "Hämta din väska i tamburen". Förövrigt var tamburen där en mörk plats med rutig heltäckningsmatta. Inte alls som en hall ser ut idag. Jag använder orden hall, entré och lobby.
Wikipedia: Vestibul är ett entrérum, som en tambur fast större. Ordet kommer från latinets vestibulum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar